divendres, 13 de juliol del 2007

XAI PASQUAL

Plat típicament de setmana santa, jo mateixa li dic "xai Pascual". Es una tradició tipicament jueva tot i que nosaltres no sóm jueus, l'hem introduit en la nostra tradició culinaria. La Tona (la meva padrina i germana del meu pare) l'oferia quan anàvem a dinar a casa seva per setmana santa i feiem la mona per postres. I jo ara, faig exactament el mateix.













XAI PASQUAL
Necessitem....
patates
cebes
alls
oli
vi blanc
vinagre
sal pebre
pebre vermell
llimona
farigola i romaní
o herbes de provence
alfàbrega fresca
i tomàquet (ostres me'n vaig oblidar!)
i l'espatlla o cuixes de xai

Abans que res. poso a adobar, l'espatlla o la cuixa amb sal, pebre, romaní, pebre, llimona, all picat i oli.
En la bandeja del forn li poso paper de plata i oli perque no s'enganxi. Faig una primera capa de patates noves blanques tallades a 1 centímetre de gruix i per sobre, una capa de ceba tallada finalment. Salpebrejo les patates i les cebes i poso també alls aixefats amb pell. Quan no me'n oblido, també ho poso tomàquets madurs oberts perqueè queden boniiiissims!
Poso per sobre les cuixes o espatlles amb alls picats per sobre.

Haurem calentat previament el forn ja es calent a 170 graus i ho deixo una mitja hora. Li poso el vi blanc i el vinagre i torno a tancar. Un quart d'hora despres, vaig posant el suc que va queien a sobre el xai perquè no s'assequi. L'olor comença a envair la casa i amb una hora o poc més es suficient.
BON APPETIT!